sobota, 18 maja 2013

Ciasto z budyniem i rabarbarem


Mogę śmiało powiedzieć,że rabarbar rządzi w większości na blogach kulinarnych jak i na targach warzywnych. Rabarbar uwielbiam chyba tak samo jak truskawki i nie mogę sobie go odpuścić :-) Jak tylko wypatrzyłam go na straganie od razu musiałam zakupić :-) 
Jakiś czas temu wypatrzyłam stronie Moje Wypieki przepis na ciacho z budyniem i rabarbarem. A,że jestem również fanką budyniu w ciastach, postanowiłam ten przepis wypróbować . Wprowadziłam jak zwykle nieco swoich pomysłów jak choćby to,żeby podwoić porcję (wydawała mi się nieco mała ) co moim zdaniem było strzałem w dziesiątkę :-) i upiec ciasto w tortownicy o średnicy 24 cm. Ciasto dzięki temu jest nieco wyższe i większe. A i tak szybko znikło ze stołu :)

Składniki na ciasto:
  • 250 g miękkiego masła lub margaryny 
  • 220 g cukru 
  • 4 jajka
  • 300 g mąki
  •  1 łyżeczka sody oczyszczonej
  • 2 płaskie łyżeczki proszku do pieczenia
  • 40 g budyniu waniliowego lub śmietankowego 
  • 400 g obranego i pokrojonego w grubą kostkę rabarbaru
  • kilka łyżek brązowego cukru - do posypania rabarbaru 
  • cukier puder do oprószenia ciasta- niekoniecznie 
Składniki na masę budyniową:
  • 4 płaskie łyżki budyniu waniliowego lub śmietankowego
  • 3-4 łyżki cukru 
  • 350 ml mleka
  • 1 duża łyżka masła
  • 3 łyżeczki ekstraktu z wanilii 
Ciasto należy zacząć od przygotowania masy budyniowej, która zdąży ostygnąć. Z 350 ml mleka odlać ok 150 ml, pozostałą część na małym ogniu zagotować.W 200 ml mleka rozrobić proszek budyniowy wraz z cukrem, rozrobione wlać do wrzącego mleka, zmniejszyć ogień i gotować wszystko razem, cały czas mieszając tak by nie powstały grudki (najlepiej trzepaczką do ubijania). Zdjąć z palnika i dodać dużą łyżkę masła wraz z ekstraktem z wanilii i wszystko wymieszać. Tak przygotowaną masę budyniową, przykryć folią spożywczą (żeby nie powstał kożuch) i odstawić na bok do wystygnięcia.

Przygotowanie ciasta: Miękkie masło lub margarynę umieścić w misie miksera i zmiksować na gładką masę, dodać cukier i utrzeć na gładką masę. Dodawać jajka,jedno po drugim cały czas miksując, a następnie przesianą mąkę, proszek do pieczenia,sodę i proszek budyniowy i wszystko krótko wymieszać, do połączenia się składników. Tak przygotowane ciasto podzielić na 2 części (60 /40). Tortownicę o średnicy 24 cm wyłożyć papierem do pieczenia, a następnie większą część ciasta rozprowadzić dokładnie na jej dno. Następnie równo rozprowadzić przestudzoną masę budyniową. Na tak rozprowadzony budyń rozprowadzić dokładnie drugą część ciasta, tak by w masa została w całości pokryta. Na wierzch wyłożyć rabarbar pokrojony z grubą kostkę (wcześniej obrany) i obficie posypać brązowym cukrem. 

Ciasto piec w 170 stopniach ok 50-60 minut. Wszystko zależy od piekarnika, moje ciasto było gotowe po 50 minutach,a i tak spód lekko się spiekł, tak więc pod koniec pieczenia trzeba sprawdzać suchym drewnianym patyczkiem,czy jest już upieczone. 

Po upieczeniu ciasto można posypać cukrem pudrem, choć nie jest to konieczne gdyż ciasto samo w sobie jest słodkie.
Smacznego :-)


Brak komentarzy:

Zobacz także:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...